نوشته شده توسط : سعید بیداد

سوال – من دختری هستم با ایمان و نماز خوان، به اسلام ایمان دارم و آن چه اسلام گفته رعایت می کنم . اما فقط کمی بی حجاب هستم . به من نگویید که حجاب خود را رعایت کن که نمی توانم . می خواهم بدانم نماز و کارهای دینی که انجام می دهم مورد رضایت خداوند واقع می شود یا خیر ؟
پاسخ – خدمت امام صادق (ع) نقل می کنند که یک فردی است که شیعه ی شما است و می گوید من شیعه ی جعفری هستم . نماز هم می خواند ولی دزدی می کند ما بابت کاری که می کند خجالت می کشیم و شرمنده هستیم چکار باید بکنیم ؟ اگر به ما یک چنین چیزی را می گفتند و با عرف جامعه ی ما می گفتند که نماز می خواند ولی دزدی می کند و خود را نیز شیعه می داند ما با تمام سوزدل چه می گفتیم ؟ می گفتیم که کاش نماز نمی خواند و لااقل آبروی نماز خوانها را نمی برد . اما امام صادق (ع) خلاف این را فرمودند ، گفتند نماز می خواند ؟ گفتند : بله آقا . ایشان گفتند که اگر نماز خوان است نماز او را نجات می دهد . من به این خواهر خوب می گویم که اگر دل به نماز بسپاری و آن را جدی بگیری ، فرمول نماز بر روی تو اثر می کند . مگر اینکه نماز تو نماز نباشد . چون قرآن این فرمول را ارائه کرده است : نماز از هر نوع زشتی و بدی آشکاری انسان را حفظ می کند . یواش یواش این پالایش و حمام روح در اعماق وجود انسان می رود . آدم نمازخوان و کسی که به طور جدی پایبند به نماز باشد ، از یک سری از بدی ها حیاء می کند . اما این دوست خوب ما گفته که من از بد حجاب و بی حجابی حیاء نمی کنم . می گوید که من نماز می خوانم اما می خواهم بی حجاب باشم ، متأسفانه این قشر در حال زیاد شدن در جامعه است . یعنی کسانی که یک یا دو تا از دستورات دینی را انجام می دهند و یک یا دو تا از آنها را می گویند قبول نداریم . من می خواهم از این دوستان خوب سوال کنم و بگویم که شما که نماز را خوب می دانید و توانسته اید زیبایی های آن را درک کنید ، آیا حجاب را جزء دین می دانید یا خیر ؟ درصد زیادی می گویند که جزء دین می دانیم اما برای ما سخت است . ما می خواهیم این ثواب را ببریم ، آن گناه هم هست انشاء اله این ثواب آن گناه را پاک می کند . یاد ما باشد وقتی که قرار است روز قیامت اعمال ما به ما عرضه شود و خداوند برای ما محاسبه کند شاهدهای زیادی را داریم . شاهدهای ما چه چیزهایی هستند ؟ ابتدا اعضاء و جوارح ما علیه ما شهادت می دهند . خداوند می فرماید : کسانی که گناهکار هستند ، من به زبان و دهان آنها مهر می زنم و بعد به دست و پای آنها می گویم شما بگویید که این فرد چه کارهایی کرده است . فرد می گوید : چرا علیه من شهادت دادید ؟ می گویند : خدا از ما خواست . ما در حقیقت دوربین مخفی های خدا همراه تو بودیم اما تو جدی نگرفتی . تو فکر کردی که شهر که خیلی شلوغ است و دوربین مخفی های خدا نیز که خاموش است و چون زمانی که ما گناه می کنیم مشخص نمی شود ، پس لابد هر گناهی که می کنیم عیبی ندارد خدا بخشیده است . نه روز قیامت ما شاهد های خیلی جدی را داریم . اولین شاهد خود خداوند است . کسی که در مقابل یک گناهی مانند بی حجابی خود را ایمن می داند و می گوید چه عیبی دارد . وارد یک پروسه ی بیماری خاص شده است . بیماری خاص او چیست ؟ ظرفیت حیای او فوق العاده در حال پایین آمدن است . دیدید یک موقع می گویند که گلبول های قرمز یک نفر فوق العاده پایین آمده است و احتمال اینکه دچار مرگ شود وجود دارد . یا در ماه های گرم سال شما دیده اید که می گویند : آب پشت سد آنقدر پایین آمده که احتمالاً ما دچار خشکسالی می شویم . کسی که زمینه ی حیای او در مقابل یک گناه پایین بیاید ، دچار قحطی ایمان می شود . اهل بیت خیلی جدی به ما یاد داده اند که سه تا تیپ شخصیتی هستند که نسبت به یک گناه به خود گرین کارت می دهند و می گویند که عیبی ندارد این یک گناه را خدا می بخشد . شما حزب الهی ها سخت می گیرید خدا که به خاطر چهار تا تار مو ما را به جهنم نمی برد . این افراد دچار یکی از این تیپ های شخصیتی شده اند . امیرالمومنین (ع) می فرمایند که کسی که دچار ظرفیت کم حیاء نسبت به یک گناه می شود و آشکارا گناه می کند ، دچار یک نوع نشست شخصیتی شده است و فرو رفته است . دیده اید گاهی اوقات یک ساختمان بلندی را نشان می دهند که فرو می ریزد . دچار یک نوع پستی درونی می شود و یک سری ظرفیت های هویتی را می بازد . وقتی که از یک گناه آشکار حیاء نمی کنی ، در درون تو بخش هایی از هویت تو به گونه ای فرو می ریزد که به یک باره خود را در ناکجا آباد می بینی . اول فکر نمی کردی که گناهان دیگر برای تو جدی باشد و می گفتی که اگر من این گناه را می کنم ، گناهان دیگر را نمی کنم . اما نمی دانستی که حجاب در حقیقت ظرفیتی است برای اینکه حیاء بالا برود و بتواند پاکدامنی جنسی تو را حفظ کند . امیرالمومنین می فرمایند : دومین گروهی که دچار این مشکل می شوند کسانی هستند که دچار حرص شده اند . من که دچار حرص دنیایی شده ام . به نظر شما چرا خانمی که بی حجاب است و نماز می خواند ، علی رغم نماز خواندن حجاب را جدی نمی گیرد؟ چون دل او می خواهد احترام زیادی به او بگذارند و به دنبال یک احترام کاذب می گردد . تا به وسیله ی زیبایی های ظاهری و فیزیکی مورد تحسین قرار بگیرد . یا امکان دارد بگوید من تحسین نمی خواهم اما چون اگر حجاب داشته باشم من را طرد می کنند و پذیرش نمی شوم ، ترجیح می دهم که مانند بقیه باشم . و حرص این قضیه مربوط به این است که در حقیقت اشتها و ولع زیادی دارد، مانند کسی که آب دریا خورده و طمع به این دارد که همه او را تأیید کنند . من دلم می خواهد که همه ی افراد خوب و بد بگویند که این فرد چقدر آدم خوبی است . بخاطر همین چون بعضی از این افراد در خانواده هایی هستند که خیلی جدی گناه در بین آنها رایج است و اگر کسی سمت پاکی برود متهم است . ماجرای کسی که وارد شهری شد ، تن همه خارش داشت ولی تن او خارش نداشت . گفتند : تو مریض هستی چون تن همه ی ما می خارد ولی تن تو نمی خارد . گفت به خدا شما مریض هستید نه من . اما آنقدر او را زدند که گفت شما راست می گویید من مریض هستم نه شما . من می خواهم اینجا یک کتاب را معرفی کنم . کتاب دختران راهی دیگر . ماجرای زن های آمریکایی که اسلام را پذیرفته اند . این کتاب را انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ کرده است . ماجرای زن های آمریکایی که اصلا با اسلام آشنا نبوده اند . دخترها و زنهایی که در محیط آلوده ی آمریکا اعلام می کنند که ما به سراغ اسلام آمده ایم و حرف هایی برای گفتن داریم . با وجود اینکه جامعه یک جامعه ی برهنه است و برهنگی در آنجا مدال افتخار تلقی می شود . در یکی از نامه ها این خانم ها این را نوشته اند که دوست داریم مردم آمریکا بدانند که ما انسان هایی درست مانند آنها هستیم . ما نگران آینده و خواهان صلح هستیم . اعتقادات مذهبی راسخی داریم و سعی می کنیم که شیوه ی زندگی ما مورد قبول خداوند باشد . نگفته مورد قبول همه باشد . شما یقین بدانید که اگر بخواهید همه را راضی کنید نمی توانید . بقول قرآن تو می خواهی این همه آدم را راضی کنی ؟ برو سراغ خداوند اگر خدا را راضی کنی او واسطه ی تو و بقیه خواهد شد . اول شاید سخت باشد ولی بعد این قدرت را پیدا خواهی کرد . حالا ببینید این زن های آمریکایی مسلمان چه توصیه ای برای بقیه زن های آمریکایی دارند می گویند: شوهرم من را مجبور به پوشیدن این نوع لباس نکرده است و به من ستمی روا نداشته است . چون بعضی از افراد فکر می کنند که حجاب مربوط به خودخواهی مرد است درصورتی که نمی دانند این نهایت آزادی زن است . این خانم مسلمان این را می گوید که من آزاد هستم ، آزاد از بند مد ، از قید و بند لباس ها ، مو ، کفش و هرچیزی از این قبیل . از آمریکا و آمریکایی ها متنفر نیستم . هنوز مسیح (ع) را دوست دارم و خدایی را که او از آن عروج کرده می پرستم . از یهودیان متنفر نیستم . چیزی که از آن بیزار هستم : بی عدالتی ، دروغ ، بی دینی ، تبعیض ، سقط جنین ، بی عفتی و سرپیچی از فرامین خداوند است . زیرا خدای محمد (ص) را دوست دارم . این کتاب در حقیقت فضایی را برای این دوستان که در فضاهای حریم شکن و هنجار شکن زندگی می کنند فراهم کرده و کتاب خوبی است. خوش است که حسن دلبران گفته آید در حدیث دیگران .
ما باید ببینیم زن ها و دخترانی که در فضای کاملاً غیر دینی زندگی می کنند و اتفاقاً پوشیدن حجاب برای آنها تبدیل می شود به یک پروژه ی فوق العاده سخت . در کشور ما دقیقاً برعکس آن است غیر از بعضی از فضاهای خصوصی ، شما می بینید که حجاب ایجاد امنیت ، حریم و احترام می کند . امکان دارد در بعضی از جاها خورده فرهنگ ها مانع شود . با تحقیر ، تمسخر و شیوه های مختلف سعی کنند آن کسی را که به راه درست رفته است ، وادار کنند که بر گردد . امیرالمومنین (ع) درخصوص سومین تیپ شخصیتی که گناه را برای خود بخشیده و ظرفیت حیاء را برای خود پایین آورده است ، می گویند این آدم فرد دروغ گویی است . حیاء آدم های دروغ گو کم می شود . شما می توانید بپرسید یک آدمی که نماز می خواهد اما حجاب او ضعیف است یا حجاب ندارد چرا به او می گویید : دروغ گو ؟ بخاطر اینکه ابتدا به خود دروغ می گوید و بعد هم به خدا . می گوید خدایا تو را دوست دارم و نماز می خواند . اما تو را دوست ندارم چون حجاب تو را نمی خواهم . قرآن به این افراد می گوید کسانی هستند که بعضی را قبول کرده اند و بعضی را قبول نکرده اند . به این دوست خوب و تمام دوستان از این قسم عرض می کنم که یاد ما باشد ، قرآن می گوید : آیا وقت آن نرسیده که آدم های مومن ، تو که به نماز ایمان آورده ای، به آن ظرفیت طلایی و آسمانی که خداوند ویژه قرار داده و کامل ترین نوع نماز را در کامل ترین دین قرار داده ایمان آورده ای و با جان و دل آن را می پذیری ، چرا اجازه می دهی که هفت در را بسته باشی اما یک در را باز بگذاری ؟ و اجازه می دهی که حریم حیاء تو پایین بیاید . هیچ خصلت اخلاقی را دین ما به اندازه ی حیاء مهم نمی داند . عقل و ایمان با حیاء در دو کفه ی مساوی دیده شده اند . عقل ندارد کسی که حیاء ندارد . ایمان ندارد کسی که حیاء ندارد و بی حجابی ، ظرفیت حیاء را بدجوری می سوزاند . آنقدر که گویی غیر ممکن می شود کسی بتواند پاکدامنی خود را بدون حجاب حفظ کند . اگر راه آسان تری وجود داشت ، قطعاً خداوندی که همه چیز را برای بنده آسان می خواهد تا خوشبختی را بدست بیاورد ، آن را برای ما ایجاد می کرد. قرآن این الگو را به ما یاد می دهد و تأکید من برای این دوستان خوب است که خوشبختانه به ریسمان نجات چنگ زده اند ، نماز را گرفته اند اما در بعضی از ابعاد خطا می کنند . قرآن یک آیه ی شریفه ی ویژه ای را دارد و می فرماید کسانی که دلشان می خواهد کارهای زشت آشکار را بین افراد خوب ترویج کنند ، یعنی می گویند که چقدر به حجاب چسبیده اید نماز خود را بخوانید و حجاب را رها کنید ، مثلاً من نماز می خوانم خیلی هم خوب ، هرچقدر هم شما بخواهید نماز می خوانم اما حجاب ندارم شما هم مثل من باشید . یعنی دلشان می خواهد که زشتی ها و گناهان در بین مردم رایج شود . خدا می فرماید : چنین کسانی دردها و رنج های عجیب و غریبی خواهند داشت در این دنیا و در آخرت . این را همان قرآنی که نماز را برای ما قرار داده در سوره ی مبارکه ی نور ، آیه ی نوزده می فرماید . آن کسی که ایمان ندارد یا به فرهنگ دینی آشنا نیست یا با فرهنگ توحید و اهل بیت آشنا نیست ، حساب او جدا است. او اصلاً وارد مدرسه ی الهی نشده است . اما تو آمده ای و به خوبی ها و بدی ها با هم عمل می کنی . قطعاً این مسئله باعث می شود که قبح بسیاری از زشتی ها بریزد و این خطرناک است . این روایت را از حضرت امیر(ع) بخوانم که رأس همه ی بدی ها این است که من بی مبالات شوم و جرأت به گناه کنم و بگویم می کنم و خوب کردم که می کنم . امیرالمومنین به عنوان کلید دار ملکوت می فرماید که یاد شما باشد که آنقدر گناه می کنید و جلو می روید که نه تنها ناراحت نمی شوید بلکه به گناهان خود افتخار خواهید کرد و آنجا یعنی دیگر امیدی برای اصلاح شما نیست. امیدوار هستم که این دوستان قبل از اینکه به این مرحله برسند نماز آنها را نجات دهد .
 



:: موضوعات مرتبط: سوال و جواب , ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 115
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1384 | نظرات ()